Artiklen indeholder reklamelinks
Vejen til et stærkt og autoritært link fra medierne er måske kortere end som så – SEO-branchen ser flere og flere eksempler på, hvordan pressemeddelelser af lav kvalitet med SEO og linkbuilding in mente sniger sig direkte igennem redaktionen og udgives i sin fuldstændige ordlyd online.
Når snakken falder på linkbuilding er alle eksperterne enige om en ting: Links fra aviser, de store medier, kan både give kompetente fordele i søgemaskinerne og en masse besøgende i butikken. Men de fleste ved også, at vejen dertil ikke altid er lige nem.
Alligevel er det dog lykkes adskillige SEO-pressemeddelelser – pressemeddelelser, hvis primære formål er at generere links – at slippe igennem i deres direkte ordlyd til selv etablerede nyhedsmedier.
Det er, som SEO-manden Thomas Frost noterer på Google Plus, nu sket ad flere omgange.
Reelt set sker der en byttehandel.
Netavisen får et stykke indhold, de har mulighed for at publicere med det samme. Hvis en ekstra smart SEO-mand tilmed sørger for at sende historien som en unik historie til hvert enkelte medie, øger dette blot chancen for, at mediet bringer historien.
Kampen mellem de store danske netmedier er langt hen ad vejen et spørgsmål om, hvem der hurtigst kan generere mest indhold. Her får aviserne et stykke indhold serveret, ofte med billeder, klar til udgivelse.
Det tager dem blot få minutter at tage indholdet og lægge det op på eget site – og til gengæld får skaberen af indholdet så et link. Netavisen får indhold og kreatøren udøver linkbuilding.
Hele situationen, hele byttehandlen, kan lade sig gøre fordi danskerne er et nyhedshungrende folk.
I USA, hvor der er sat større fokus på problemet end herhjemme, sammenlignes netmedier med tomme kalorier: Man læser nyheder på ens smartphone i et par minutter ad gangen hist og her, men man kan intet huske af, hvad man lige har læst.
Netnyhederne sætter sig ikke fast og er blot tomhjernet underholdning et par minutter ad gangen.
Derfor sammenlignes netnyhederne med tomme kalorier – de indeholder reelt ingen brugbar information og intet bliver siddende fast hos læseren. Dette står i kontrast til fyldige artikler, der går i dybden med et spændende emne, som man ikke kan fortære på 30 sekunder på ens mobiltelefon.
Når en SEO-mand laver linkbuilding ved hjælp af tynde pressemeddelelser, der udgives i komplet form på et mere eller mindre seriøst netmedie, er der her tale om nyheder med ’meget få kalorier’. Men de bliver opslugt af danskerne i højere og højere grad uanset det ’manglende indhold’.
Allerede i 2009 læste tre fjerdedele af danskerne nyheder på nettet. Det tal er steget siden da.
Spørger man søgemaskineoptimeringsekspert John Nielsen kan vi godt forvente at se flere SEO-pressemeddelelser slippe igennem i fremtiden:
”Hvis vi fortsætter med at kræve flere nyheder hurtigere og hurtigere vil medierne også finde en måde at servere dette til os på. Og det kan sagtens være ved at slække lidt på kvaliteten og så tage nyheder ind fra dem, der er villige til at skrive dem, så længe nyhederne har blot en smule folkelig appel” noterer han.