Artiklen indeholder reklamelinks
Danskerne har i dag vænnet sig til at bruge søgemaskinerne som indgangsvinkel til mange af de ting, de ønsker at købe. Det kan være alt fra hårprodukter til køkkener; fra biler til boremaskiner.
Og det er ikke alene produkter, vi søger efter i søgemaskinerne.
Vi søger også efter ydelser såsom frisører, mekanikere og så videre.
Der er derfor en uudtømmelig kilde til nye kunder at hente i form af søgemaskinerne. I dag er det nemt at vælge hvilken – Google sidder nemlig på cirka 95 % af de danske søgninger foretaget på nettet.
At ligge i toppen af søgemaskinerne, når danskerne søger efter ens ydelse eller produkt, er mange penge værd. Og denne topplacering skabes ved hjælp af rådgivning i søgemaskineoptimering – ofte blot kaldet SEO-rådgivning.
Formålet med SEO-rådgivning er at skabe værdi for virksomheden på langt sigt.
Søgemaskineoptimering er på mange måder et langt og sejt træk. Det tager ofte måneder før end gode resultater viser sig på de søgeord, der er stor konkurrence om – altså de søgeord, hvor der for alvor er penge at tjene ved at ligge nummer 1.
En god SEO-kampagne kan kræve sin tid før end frugterne kan høstes – men til gengæld kan man blive ved med at høste frugterne måned for måned, når først placeringer er opnået, med meget lidt vedligeholdende arbejde. Og dén del især interesserer de danske virksomheder, der har strammet markedsføringsbudgettet til i anledning af den finansielle recession.
Søgemaskineoptimering er de seneste par år blevet besværliggjort af flere ændringer i de algoritmer, der hos Google rangerer søgeresultaterne.
Ikke alene skaber dårlig søgemaskineoptimering – hvilken typisk opnås, når ikke man har SEO-rådgivning ind over siden til at sætte kursen – ikke positive resultater. Tilpas ringe søgemaskineoptimering, for eksempel cloaking (at snyde søgemaskinerne) og linkspam kan få et helt website straffet som et hele.
Når korthuset på denne måde kan vælte, er der ikke plads til billige gør-det-selv-løsninger i et presset marked. I stedet for er det nødvendigt med seriøs og professionel SEO-rådgivning, der skaber resultater på langt sigt med et fort af kort; ikke et korthus, der er nemt at vælge.
SEO-rådgivning består i typisk af en plan fra en ekspert, der stikker en retning ud for virksomheden.
Her er det så muligt for virksomheden selv at udføre det praktiske arbejde med søgemaskineoptimeringen – at insource løsningen.
Det vigtige er, at planen – de rigtige søgeord, de rigtige metoder til linkbuilding, den korrekte struktur på websitet og så videre – er udstukket af ens ekspert.
SEO-rådgivning kan være billigere end at betale en søgemaskineekspert for at klare det faktiske arbejde selv også. Virksomheden skal dog selv finde, eller skabe, tid til at lave de nødvendige ændringer.
Det er muligt den dag i dag at skabe kontakt til mange kunder ved hjælp af søgemaskineoptimering – men i takt med, at flere og flere “ser lyset”, øges behovet også for seriøs og professionel SEO-rådgivning til at starte i den rigtige retning.