Artiklen indeholder reklamelinks
Det nytter ikke noget først at bruge mange penge på at lave et flot website og så først derefter tænke søgemaskineoptimering ind – det skaber problemer og bliver dyrt, siger SEO-ekspert.
John Nielsen arbejder professionelt med søgemaskineoptimering i Hinnerup. Han anbefaler klart, at virksomhederne sørger for at tænke SEO ind i starten, når de skal bruge et nyt website:
“Jeg har set eksempler på, hvordan et nyt og flot website slet ikke kan læses i søgemaskinerne, fordi det er bygget i flash. Så står man med et brugervenligt website, men et website, hvor man ikke har mulighed for rent faktisk at få besøgende ind uden at betale per styk, og det koster dyrt i sidste ende.”
For at sikre, at dette dyre og tidsudtrækkende scenarie ikke på første hånd opleves, anbefaler John Nielsen, at man har ens SEO-mand med ind til at starte med:
“Din SEO-mand skal ikke nødvendigvis sidde og lave indhold eller promovere sitet til at starte med, men han skal være tovholder for, at strukturen på sitet er korrekt, at de interne links sidder som de skal, at sitet i det hele taget kan læses, at det ikke genererer tomme sider af sig selv og så videre.”
Der er mange faldgrupper i forbindelse med at lave et helt nyt website.
En af de væsentlige er, at mange moderne CMS’er – Content Management Systems – helt automatisk opretter en række “tomme sider” på domænet. Sider, uden indhold. Google og de andre søgemaskinerne ser sådanne sider som dårlige søgeresultater, og det kan i dag trække hele sidens niveau ned, at enkelte sider ligger klart under niveau.
Derfor skal man undgå, at sådanne sider overhovedet genereres – og hvis det ikke er muligt skal de påsættes det såkaldte “noindex”-tag, således at søgemaskinerne slet ikke medtager de tomme sider i deres indeks og derved vurdering af websitet.
En anden faldgruppe er selve indekserbarheden – det førnævnte website var bygget i flash, der slet ikke kan læses af søgemaskinerne. De fleste moderne CMS’er er heldigvis bygget godt op som udgangspunkt, men at en SEO-mand holder hånd i hanke med selve strukturen er det, der skaber det gode resultat til sidst.
Formålet med søgemaskineoptimering er, at ens website skal rangere højt i Googles søgemaskine, når ens kunder søger efter ens produkt.
Dette sker ikke (længere) med manipulation af søgemaskinerne. Hvor spam og luskede metoder var hverdag for 5 år siden virker det slet ikke i dag – til det er de gængse søgemaskiner, Google især, alt for sofistikerede. Især i 2011-2013 har Google gjort et fantastisk stykke arbejde i forhold til at udelukke dårlige resultater, fortæller John Nielsen:
“Google er blevet meget dygtige til at skære dårlige søgeresultater væk med bl.a. deres Penguin-filter og Panda-filter. Det betyder, at man vitterligt er nødt til at have det bedste website i dag, hvis man ønsker at rangere højt. Og det forudsætter, at en SEO-mand er med inde fra starten af, når man skal lave et nyt website”.