Indtil for nylig blev SEO og PR betragtet som to separate industrier. Men scenen har ændret sig, og vi er nu vidne til en delvis sammensmeltning af de to. Så hvad har ført til denne udvikling? Hvad er det, disse to erhverv hver især mangler – som fører til, at de nu er ved at flette sammen? I dette indlæg vil jeg gerne give dig en forståelse af disse kolliderende verdener samt nogle tidlige eksempler og deres motivationer for anlægge denne tendens.
SEO
SEO er processen med at øge en hjemmesides synlighed i søgemaskinernes organiske resultater. Generelt er reglen, at jo højere en hjemmeside vises i SERPs (Search Engine Result Page) eller søgemaskinernes resultatliste, jo mere trafik vil det tiltrække. Søgemaskinernes vurdering af en hjemmesides autoritet og relevans er baseret på links. Jo flere links et websted har jo mere autoritet har det. Dog kan links manipuleres. Tidligere kunne mange links fra indhold af meget lav kvalitet bruges til at få høje placeringer. Det er præcis derfor, vi er der, hvor vi er nu! Som et resultat heraf har Google i 2012 udrullet i to store ændringer i algoritmerne, Penguin og Panda.
PR
Kunstformen PR (public relations) på den anden side, er at styre strømmen af information fra en organisation eller et individ til offentligheden. PR folk bruger normalt en del tid på at producere spændende indhold, så dette indhold genererer opmærksomhed. De er også nødt til at bygge gode relationer med indflydelsesrige journalister og bloggere for at deres indhold, der skal offentliggøres, resulterer i eksponering og brand awareness for deres kunder.
De oprindelige SEO eksperter skabte ikke reelt eller faktisk indhold, hvilket kunderne nu har indset. Kunderne lægger nu mere og mere vægt på kvalitet, indhold og relation til de sociale medier. Derfor rækker de nu ud efter PR-bureauer og anmoder om hjælp til at overvinde denne forhindring. Fra en søgnings perspektiv har Googles fokus på at levere relevante, præcise og autoritative hjemmesider på toppen af søgeresultaterne.
Betydning for de faktiske søgeresultatfaktorer såsom meta-data og alt-tekst er rene faktorer, som ikke bliver straffet. Både SEO og PR industrierne står som følge heraf over for samme udfordring, nemlig at producere opmærksomhedsskabende indhold af høj kvalitet, som giver publikum et udbytte, og som de kan forholde sig til. PR bureauerne står i øjeblikket over for et stigning krav om ekspertise indenfor SEO. Men når det er sagt, har PR folk et stærkt fundament til at opbygge links på. En stor del af deres ansvar er jo at opbygge relationer, som nu skal matches med online og sociale medier.
Hvad betyder det så?
Så hvor er vi på vej hen nu? Ikke overraskende ser vi nu begyndende samarbejder mellem SEO og PR-bureauer.
SEO eksperter har teamet op med PR firmaer og arbejder sammen om deres kunder fremtidig digitale udtryk og strategier. Det betyder, at de med deres samlede kompetencer vil kunne give deres kunder omfattende tjenesteydelser på tværs SEO, PR, indhold, sociale medier og webudvikling. Dette indebærer naturligvis, at søgning og PR-kampagner nu er stærkt afhængige af hinanden. Fordelen her er klart, at de brancher ikke konkurrerer mod hinanden mere, men begynder at samarbejde med hinanden.
Som SEO- og PR-kunde vil du efter min mening være bedst tjent med at vælge enten PR-bureauer, som har dedikerede SEO specialister tilknyttet – enten fast eller som faste freelancere. Eller også SEO specialister med et solidt samarbejde med professionelle Public Relations professionelle og erfarne tekstforfattere. Kun på den måde får du et rigtigt godt mix af SEO og PR.