Artiklen indeholder reklamelinks
Personlighedsanalyser og andre tests er i større grad blevet en del af mange virksomheders rekrutteringsproces. Særligt DISC analyser bliver i høj grad brugt af virksomheder til at teste kandidater. Inden de vælger, hvem de vil ansætte, tester de forskellige kandidater for at finde det rette match til jobbet.
Større virksomheder er især flittige i brugen af tests i rekrutteringsprocessen. Men også mindre virksomheder er begyndt at følge med trenden, og bruger ligeledes tests i forbindelse med rekruttering af kandidater. Faktisk viser en undersøgelse, at 2 ud af 3 virksomheder benytter tests til rekruttering. I større virksomheder med over 250 medarbejdere bruger 4 ud af 5 virksomheder tests, mens det ved små virksomheder med under 50 ansatte er hver anden, der bruger dem.
Tests er derfor meget populært blandt virksomheder til brug i rekrutteringssammenhæng. Men de kan bruges til meget mere end blot rekruttering. Særligt personlighedstests kan bruges til både medarbejderudvikling og teamsammensætning.
En DISC test eller DISC analyse er en af de meget populære personlighedsanalyser, der har til formål at finde frem til en persons adfærd, styrker og svagheder. DISC består af fire parametre: Dominance (Dominans), Influence (Indflydelse), Steadiness (Stabilitet) og Conscentiousness (Samvittighedsfuldhed). Med testen er det muligt at finde frem til en persons personlighedstype og adfærd ud fra, hvilket parameter, der er en overvægt på. Hvis der eksempelvis er en overvægt af D, vil personen være en mere dominerende type. Du kan læse mere om de forskellige typer her.
Du kan som virksomhed dermed bruge DISC analysen til at få et billede af dine medarbejdere, deres adfærd, styrker og svagheder. Denne viden kan især være brugbar til medarbejderudviklingssamtaler, hvor I kan snakke om, hvilke arbejdsopgaver medarbejderen synes er nemme, og hvilke er svære. Samtidig kan HR-afdelingen og medarbejderen sammen diskutere og vurdere, om der er nogle personlige kompetencer, der ville være gode at have til den givne stilling – og i så fald, hvordan medarbejderen skal tilegne sig kompetencerne.
Det kan eksempelvis være en medarbejder, der har sin styrke i skribentarbejde, men har lidt svært ved det grafiske arbejde. Hvis det er vigtigt for stillingen, at personen skal kunne være god til grafik, ville et kursus i Photoshop eller et andet grafisk kursus være med til at styrke medarbejderen på det område.
Hvis du derimod ønsker at udvikle dit medarbejderteam og skabe et godt teamwork mellem dine medarbejdere, kan du også gøre det med en personlighedsanalyse. Brug en DISC analyse til at sammensætte stærke og effektive teams på baggrund af dine medarbejderes styrker og svagheder.
Dine medarbejdere har sandsynligvis forskellige styrker og svagheder, der gør dem i stand til at varetage forskellige opgaver. På baggrund af personlighedsanalysen kan du derfor sammensætte dine teams, sådan at de komplimenterer hinanden, og hver medarbejder får mulighed for at bidrage med sin styrke.
Når dine ansatte får lov til at arbejde med det de kan lide at arbejde med, og det, som de føler, de har deres styrke i, opnår du også større medarbejdertrivsel, jobtilfredshed og motivation hos dine ansatte i din virksomhed.