Artiklen indeholder reklamelinks
Vi har her på Erhvervsnyhederne.dk før skrevet om online reputation management, som handler om, hvordan man håndterer sit ansigt udadtil på internettet. Vi har i den forbindelse fundet frem til et eksempel på, hvordan selv en skattelys-virksomhed kan få brug for hjælp til sit online reputation management.
Det hele drejer sig om virksomheden ANGLO Corporate Service og dets danske ejer, Kaj Worsøe Jensen, der tilbage i 2009 blev brandet online på business.dk, hvor en stor artikel om firmaet og ejeren blev rullet ud. Denne figurer således stadigvæk som første søgeresultat på Google, når man søger på ejerens navn.
Virksomheden specialiserer sig i at hjælpe mange danske selskaber med at krybe i ly for de høje danske skatter og afgifter. Dette gøres overordnet ved at åbne bankkonti og oprette holdingselskaber i eksotiske lande såsom Seychellerne, hvorigennem man kan udnytte forskellige huller i de internationale skatteregler.
Artiklen om ANGLO Corporate Services og Kaj Worsøe Jensen blev bragt i forbindelse med, at den daværende danske skatteminister, Kristian Jensen, i samarbejde med præsident Barack Obama havde udtalt, at indsatsen overfor selskaber, der forsøger at slippe for skat, skulle øges.
Siden 2009 har det online omdømme dog været en langt mere blandet fornøjelse, end man måske umiddelbart kunne tro. En øjeblikkelig Google-søgning på ’Kaj Worsøe Jensen’ giver nemlig et uheldigt billede.
Som det andet søgeresultat på Google efter artiklen nævnt ovenfor, kan man nemlig finde en efterlysning fra iværksætterdebatten Amino.dk, der har leveret ydelser til Worsøe Jensen og ANGLO Corporate Services uden at få betaling for dette.
Og scroller man lidt længere ned på første side i søgeresultatet, kan man finde endnu en historie, der ikke ligefrem pryder Worsøe Jensens online omdømme. Her kan man nemlig finde en artikel i Vejle Amts Folkeblad fra 2011, hvor Worsøe Jensen fortæller at han kendte den nu afdøde Al-Qaeda leder og terrorist, Osama bin Laden, i over 10 gennem sin ungdom.
Overordnet set kan man således sige, at det umiddelbare indtryk af Worsøe Jensen og ANGLO Corporate Services ikke ligefrem er helt perfekt, men der er dog en løsning på dette.
Som vi før har rapporteret om her på Erhvervsnyhederne.dk, og som mange online markedsføringseksperter ligeledes mener, er online reputation management vigtigere end nogensinde før.
Ekspert i online reputation management, John Nielsen, fortæller at historien omkring Kaj Worsøe Jensen er et glimrende eksempel på, hvor vigtigt det er at tage sig af sit online omdømme:
”Mange undervurderer desværre, hvor meget folk bruger Google til at tjekke hinanden med. Det er en nem og hurtig måde at tjekke andre for snavs, og derfor er det for virksomheder og andre udbydere især vigtigt, at man plejer sit online omdømme”, siger John Nielsen og uddyber, hvad man kan gøre for at ændre sit online ry:
”Hvis det står slemt til, så bør man gøre noget aktivt ved det, hvilket man kan få hjælp til fra professionelle leverandører af online reputation management-løsninger”, slutter John Nielsen.
Det er endnu uvist, om Amino og Kaj Worsøe Jensen har fået ordnet deres udestående med hinanden.
Kilder: