Artiklen indeholder reklamelinks
At være synlig i søgeresultaterne bliver kun mere værd i fremtiden, da vi i stigende grad siger information om hvem der skal fikse vores bil, lave vores mad og sælge os vores køkkenudstyr på nettet. Det indser traditionelle og fysiske virksomheder nu og bruger derfor krudt på søgemaskineoptimering.
Søgemaskineoptimering, der populært forkortes SEO for engelske Search Engine Optimization, handler om at optimere et website til at rangere i Googles søgeresultater på en speciel søgefrase. Sælger du eksempelvis køkkenudstyr er det en stor fordel at ligge nummer 1 på Google, når danskerne søger efter ”pander”, ”gryder” og ”tallerkener”. Ligeledes er der mange penge i at ligge nummer 1 på ”frisør aarhus”, hvis du har en frisørsalon i smilets by.
Og de fordele er ved at gå op for virksomhederne. John Nielsen, der arbejder med søgemaskineoptimering i virksomheden OnlineSynlighed.dk, fortæller om en generelt stigende interesse for hans ydelse:
”Jeg bliver kontaktet af flere traditionelle virksomheder end for et par år siden. De kan se, at der er mange ordrer at hente ved at være der, hvor kunderne er, og det er i Googles søgeresultater.”
John Nielsen fortæller, at søgemaskineoptimering handler om at skabe det bedste resultat på ens website for et givent søgeresultat. Det er dog samtidigt en langvarig proces og det kan tage uger eller måneder at få de ønskede placeringer.
”Jeg anbefaler de fleste af mine kunder både at bruge krudt på søgemaskineoptimering og annoncering i søgemaskinerne, hvilket for Googles vedkommende hedder AdWords. På denne måde er det muligt at få besøgende ind på ens website allerede fra første dag af og flere og flere med tiden takket være søgemaskineoptimeringen.”
John Nielsen understreger samtidigt vigtigheden af at være til stede både online og på de sociale medier – også selvom man endnu ikke er overbevist om at lægge ressourcer ind på søgemaskineoptimering.
”Mange tjekker i dag efter på internettet, om de nu også tør handle med den og den virksomhed. Selvom man ikke er klar til at bruge tid på decideret online markedsføring såsom søgemaskineoptimering er man nødt til at have en hjemmeside at vise frem. Ellers finder de besøgende noget andet, når de søger efter en, og det kan være ens konkurrenter i stedet for.
Alle virksomheder bør have en hjemmeside som et visitkort. Virksomheder begrænset af deres geografiske placering som for eksempel en frisør eller en mekaniker bør ydermere oprette sig på det specielle Google Places, noterer John Nielsen.
Her er det muligt at blive vist som et specielt søgeresultat med adresse og billeder direkte i Googles søgeresultater. Det tager ikke mere end få minutter at blive oprettet som virksomhed på Google Places, men tillader folk nemt at søge efter en, at anmelde en og at få navigation på en moderne smartphone.
John Nielsen forventer at behovet for søgemaskineoptimering og lignende online markedsføring blot vil stige i fremtiden, da det, som han udtrykker det, er en investering de færreste har råd til ikke at lave i deres virksomhed.