Sort arbejde, nasserøve og spioner – danske politikere i modvind på Google

Artiklen indeholder reklamelinks

Christiansborg

 

”Khader beskyldes for sort arbejde” – BT.dk

”Ole Birk: Vi skal se ned på arbejdsløse nassere” – Ekstra Bladet

”Hvem var de danske spioner?” Information om bl.a. Ole Sohn

Eksemplerne på danske politikere, der er kommet i uføre i medierne er mange. Fælles for alle sager er dog, at de har en levetid, hvorefter de igen forsvinder fra sendefladen og alle kommer videre med deres liv.

Alle undtagen verdens største søgemaskine Google, der har omkring 95 % af markedet for internetsøgninger i Danmark.

Her lever negative som positive historier om alle videre i bedste velgående indtil næste gang en politiker bliver Googlet. Noget, der sker i stor stil i forbindelse med en valgkamp.

Google søgning på Helle Thorning-Schmid

Ovenstående billede viser data fra netop Google om, hvornår vi danskere søger efter vores nuværende statsminister Helle Thorning-Schmidt. Der sker altid en kraftig stigning i forbindelse med et valg.

Og hvad tænker en potentiel vælger, hvis det første de ser ved en søgning på en politikers navn er beskyldninger om sort arbejde, spion-virksomhed mod Danmark eller en hetz mod arbejdsløse fra mange år tilbage?

Politikere lider under de dårlige historier

Fælles for alle danske politikere er, at de i deres virke som politikere får skrevet negative historier om sig. Hvis ikke af medierne så af politiske modstandere, der også har adgang til at publicere materiale online.

Fælles for dem alle sammen er også, at de ikke har formået at tøjle denne negative omtale selvom redskaberne i dag er tilgængelige. Det fortæller John Nielsen fra OnlineSynlighed.dk, der til daglig rådgiver danske virksomheder om at opnå synlighed bl.a. i Googles søgemaskine og på de sociale medier:

”Vi finder hurtigt eksempler på politikere, der har et stort behov for at få ryddet ud i resultaterne på deres eget navn, men eksempler på politikere der faktisk har gjort det er meget få, hvis de overhovedet er der”.

I praksis er det muligt ikke at ”fjerne” de negativt vinklede søgeresultater, men i stedet for skubbe dem længere tilbage i Google. Redskabet hedder online reputation management og benyttes til daglig af såvel danske virksomheder som private, der har fået dårlig omtale online.

”Tricket ligger i at finde  eller skabe positive eller neutrale resultater, du har en vis kontrol over, og så få disse til at ligge højere i Google end de negative” forklarer John Nielsen og fortsætter:

”Som kendte mennesker med forbindelser har politikere generelt god mulighed for at udøve online reputation management og derved forhindre negative historier i at gøre skade, men fælles for politikerne er, at de ikke gør det”.

Politikere mangler online tilstedeværelse

Hvor de danske politikere generelt ikke er dygtige til at styre Google, har flere til gengæld fået øjnene op for hvor effektivt en kanal de sociale medier kan være til at nå deres kunder.

Blandt andre Anders Samuelsen, Lars Løkke Rasmussen, Helle Thorning-Schmidt og Johanne Schmidt-Nielsen er dygtige til at bruge de sociale medier til at nå deres potentielle vælgere.

Flere af politikerne, herunder Morten Messerschmidt fra Dansk Folkeparti og Mattias Tesfaye fra Socialdemokraterne er tilmed aktive på Twitter og her i næsten daglig debat med de danske vælgere.

Ser vi udover de enkelte partiledere er det meget få politikere, der for alvor er aktive på Facebook – og Helle Thorning-Schmidt er endsige slet ikke til at finde på Twitter.

Dårlige sager lever videre online – både for politikere og virksomheder

Som politikere får danske virksomheder fra tid til anden dårlig omtale online. Af nylige eksempler kan nævnes teleselskabet 3, der uretmæssigt blev beskyldt for at snyde i SKAT; Radio24Syv der blev stormet på Facebook og Trustpilot efter at en kanin blev slået ihjel i bedste sendetid; og Vordingborg Køkkener er fortsat ramt af vok.dk, hvor en sur kunde har lavet sin egen hjemmeside med den negative fortælling om oplevelsen med det sjællandske køkkenfirma.

De her sager bliver måske afsluttet og måske glemt af de fleste. Men hver gang firmaet bliver Googlet bliver sagen hevet frem igen. Antipatien hos kunden kan bringes frem indtil mere positive resultater på Googles søgeresultater vises.

Sådan er det også med politikere.

Naser Khader blev beskyldt for at have købt sort arbejde i 2007. Se og Hør måtte senere undskylde for artiklen og Naser Khader vandt en godtgørelse for den forkerte historie i retten. Alligevel foreslår Google i dag ”sort arbejde”, hvis du søger på Naser Khader og de negative historier ligger klar på side 2.

Ole Birk Olesen udtalte sig i 2011 om arbejdsløse som nasserøve. Det citat er også synligt på første side ved en Googling af Liberal Alliance-politikerens navn. Det er næppe noget, der skaber sympati hos de fleste danske vælgere.

”Man kan undre sig over, der ikke bliver taget hånd om de her resultater, nu hvor de fleste politikere i dag har en spindoktor. Spindoktoren kan måske få historien til at drive over lidt hurtigere i medierne, men hvad med internettet, hvor den lever videre til evig tid?” spørger John Nielsen retorisk.

John Nielsen sammenligner politikere med virksomheder og mener ikke, behovet er forskelligt.

”Googler du en virksomhed og er første side lutter dårlig omtale vælger du naturligvis en anden virksomhed. Sådan er det også for politikere, men det er min erfaring at kun virksomheder indser hvor skadeligt dårlig omtalte online kan være for deres fortsatte virke”.

Realiteten for de danske politikere er, at fejlcitater for to valgperioder siden kan være med til at mindske deres chancer for at blive valgt i dag. Og det på trods af, at politikere faktisk har gode muligheder for at udøve effektiv online reputation management:

”Politikere er kendte personer med stærke netværk, og det betyder, vi ikke vil have svært ved at få andre resultater end de negative historier til at rangere i Googles søgemaskine – men det kræver stadig dedikeret arbejde og det kræver jo først og fremmest, at du går i gang med at udføre det” forklarer John Nielsen fra Hinnerup-baserede OnlineSynlighed.dk.

Han afslutter:

”Jeg tror online reputation management for politikere bliver stort til næste valg – men det er allerede nu for sent til det i juni 2015.”

Dagens aktier

Vejret

Aarhus
Overcast Clouds
3
3º - 2º
92%
7.35 km/h
3.16
1.94
ons
4.62
2.15
tors
6.5
4.41
fre