Artiklen indeholder reklamelinks
Mange virksomheder indhenter alverdens oplysninger på deres nuværende og potentielt kommende kunder. Det kan være alt fra e-mailadresse og telefonnumre til postadresser. Men ofte er dette oplysninger, som man får udleveret én gang, og som kunden ikke nødvendigvis føler sig nødsaget til at opdatere hos dig, såfremt de måtte ændre sig.
Grunden til at du beder om disse oplysninger er ofte, at du har tænkt dig at bruge dem til et eller andet i fremtiden. Efter indførslen af EU’s GDPR-lov, er du som virksomhed faktisk forpligtet til at fortælle dine kunder, hvad du planlægger at bruge deres data til.
Hvis du ikke har helt styr på det, kan det ende med at koste dig rigtig dyrt. Generelt stiller GDRP-lovgivningen en række strenge krav til din håndtering af data. Hvis du eksempelvis deler dine oplysninger med underleverandører eller lignende, kan det være værd at genlæse kravene, så du undgår en stor bøde for overtrædelser.
Hvis du står i den situation, at du skal sende materiale eller reklame ud til nuværende eller potentielle kunder, vil du ofte gøre brug af enten dine maillister eller de adresser, du har fået dem til at oplyse. Men hvis de ikke er up to date, risikerer du at spilde dine penge.
Hvis du eksempelvis sender et magasin eller andet trykt materiale ud, kan du risikere, at det ikke når frem til modtageren, hvis ikke du vedligeholder og tjekket din data. Det kan eksempelvis være, at kunden har glemt at oplyse husnummeret, har stavet vejnavnet forkert eller måske glemt at oplyse postnummer eller by. På den måde risikerer du at spilde penge på porto, hvis du blot ukritisk sender materialer ud fra dine lister.
Det kan være noget af et arbejde at gennemgå al den data, og netop derfor er der en del virksomheder, der ser stort på det pågældende problem og lever med den ekstra udgift. Men der er der reelt ingen gode grunde til, når du kan få andre virksomheder til at varetage din databehandling, hvis du ikke selv magter det.
Hvis du ikke gennemtjekker dine data, risikerer du også, at du får sendt den samme forsendelse afsted et unødvendigt højt antal gange til samme modtager.
Lad os eksempelvis sige, at du har oplysninger fra flere medarbejdere fra det samme firma. Det kan være, at de har opgjort adressen på deres virksomhed, fordi det er her, de regner med at dine vare er relevante. Men hvis der er tale om ti forskellige medarbejdere, vil den samme adresse altså modtage ti ens forsendelser, hvor kun navnene er forskellige. Dette risikerer du vil blive opfattet som spam, og derfor kan det hele blive smidt ud med det samme.
På samme måde kan den samme person have opgjort flere forskellige e-mailadresser, hvis han sidder i flere firmaer, som alle sammen har et samarbejde eller en interesse i dit firma. Her er det igen ikke nødvendigt at sende den samme mail til alle adresserne, hvis det er den samme person, der sidder som modtager.
Har man flere tusind mailadresser liggende kan det være mere eller mindre umuligt at overskue, hvis man ikke er vant til at databehandle. Men det kan alligevel godt betale sig at afsætte tiden til det, eller alternativt hyre et firma, der er specialiserede i netop dette, hvis du vil spare på dine penge.