Artiklen indeholder reklamelinks
De fleste danske virksomheder – de, der ikke i forvejen er reklamebeskyttede – er blevet ringet op af sælgere, der ønskede at sælge dem søgemaskineoptimering.
Nogle gange kan den, der ringer op faktisk sælge en gedigent god vare – men ofte vil det modsatte være tilfældet.
Det fortæller SEO-ekspert John Nielsen fra Hinnerup:
“Der er en grund til, at disse virksomheder er nødt til at hente kunderne ind ved at ringe til dem i stedet for at være tilpas gode til, at kunderne kommer af sig selv. Vi har set mange eksempler på rigtigt dårlig søgemaskineoptimering solgt over telefonen”.
Et af de punkter, hvor man som køber af søgemaskineoptimering for alvor skal passe på, er i forhold til linkbuilding.
For den forkerte linkbuilding, der skaber irrelevante links af lav kvalitet, får websitet i bedste fald ingen effekt – og i værste fald kan det faktisk føre til et fald i søgemaskineresultaterne.
“Linkbuilding er et spørgsmål om tillid. Jeg anbefaler altid mine egne kunder, at de sætter sig lidt ind i linkbuilding. Det gør jeg for at de på et oplyst grundlag både kan bedømme mit arbejde og det, de måtte få udført af andre i fremtiden” fortsætter John Nielsen.
Rådet, der sendes videre fra ovenstående, er, at bede om eksempler på den type af links, der vil blive skabt til websitet; hvor mange, der bliver skabt om måneden (mange er ikke bedre) og om linksne bliver lagt ud på forskellige datoer eller blot “klumpes sammen”.
Et andet punkt, hvor man som køber skal passe meget på, er i forbindelse med lumske kontrakter.
“En del alarmklokker skal ringe allerede i det øjeblik, der skal skrives en kontrakt med SEO-bureauet. De bedste aktører inden for søgemaskineoptimering binder ikke deres kunder ved hjælp af kontrakter, men i stedet ved at levere et rigtigt godt stykke arbejde”, siger John Nielsen.
Erhvervskontrakter indgås under skærpede krav i forhold til kontrakter mellem erhverv og privat. I praksis er det meget svært at sige en aftale op, hvis den først er blevet indgået mellem 2 CVR-numre – og det er farligt med en flygtig ydelse som søgemaskineoptimering.
“Det kan være svært at vise værdien de første par måneder med søgemaskineoptimering, og det kan de brodne kar i søgemaskineoptimeringsbranchen bruge som en undskyldning for ikke at levere noget af værdi. Og de kan blive ved, fordi kunderne er bundet med kontrakt”, uddyber John Nielsen.
Et punkt, især ét odenseansk SEO-bureau er blevet berygtet for at gøre, handler om skyggesider – eller supplementsider, om man vil.
Her er idéen, at SEO-bureauet laver en kopi af kundens website på egen server og eget domæne og laver søgemaskineoptimering på dette. Hvis kunden ønsker at stoppe arbejdet, fjernes siden fra leverandørens domæne. Dermed er kunden bundet til dyrt arbejde, da alle penge ellers er spildt.
“Rigtige søgemaskineoptimeringseksperter kunne aldrig finde på at lave en konstruktion med supplementsider. Det er at snyde kunden og dybt amoralsk.”
Det unavngivne odenseanske SEO-bureau er af samme årsag involveret i pt. minimum 1 retssag kørende ved Retten i Viborg – men fordi at kontrakten er indgået mellem 2 CVR-numre står det odenseanske bureau med en god sag, noterer John Nielsen.