Artiklen indeholder reklamelinks
Behovet for at lette administrationen i dagligdagen fører til, at virksomhederne søger mod udbydere, der kan klare hele paletten af ydelser i forhold til IT. Det er nemmere at have styr på en udbyder og føre tæt samarbejde med denne end at skulle arbejde med fem eller slags i dagligdagen.
At samle alt hos en udbyder går imod den trend, der er blevet lagt for dagen de senere år ikke alene i IT-branchen, men generelt i samfundet. Her har der været et meget stort fokus på pris. Var det muligt at finde ens ydelse til en lavere pris hos en anden, skiftede man også ret konsekvent.
Det betød, at mange virksomheder i dag har spredt deres behov, deres indkøb og driftsydelser, over mange virksomheder. En virksomhed hjælper eksempelvis med IT-support, en anden tager sig af IT-sikkerhed og en helt tredje står for print- og kopiservice.
Det skaber dog et stort og logistisk mareridt i virksomheden. Der er fem eller seks gange så mange administrativt arbejde med at have fem eller seks gange så mange samarbejdspartnere og leverandører.
Det bliver også sværere at skabe et godt og frugtbart samarbejde med blot én samarbejdspartner eller leverandør. Et godt forhold skal plejes og sådan pleje kræver mange ressourcer – ressourcer, der kan være svære både at finde og sprede over så mange samarbejdspartnere.
Derfor kan den billigere løsning, hvor man spreder alle ens opgaver over et stort antal udbydere for at spare marginalt på hver enkelt, ende med at blive dyr – det koster lang tid i administration. Tid, der kan bruges til at tjene penge på virksomhedens faktiske aktiviteter.
Og nu peger trenden derfor den modsatte vej.
Virksomheder har i dag mulighed for at samle meget, hvis ikke alt, inden for blot en udbyder. Kroneeksemplet er IT-branchen. Her kan én leverandør i dag tage sig af IT-support, IT-sikkerhed, print- og kopiservice og andre konsulentydelser inden for IT-branchen.
Her har man blot en enkelt samarbejdspartner. Til gengæld opbygges et godt samarbejde med denne, der kan løbe over mange gode år.
Det letter administrationen og frigør derved tid til selve virksomhedens indtjenende drift.
Forudsætningen for at kunne samle alt hos blot en samarbejdspartner eller udbyder er, at man finder en både fagligt og menneskeligt professionel udbyder. Det skal bygges oven på et i forvejen velfungerende samarbejde.
Kaster man blot alt sammen i en pulje og prøver lykken med et givent firma kan man komme galt i klemme. IT-sikkerhed, IT-support og printservice hos den forkerte samarbejdspartner kan lige pludseligt betyde mere administration og fejlrettelse, end man havde før med 5 leverandører.
Derfor anbefales det herfra til at starte med faktisk at sprede aktiviteterne – men finder man først den rette samarbejdspartner, vil det være for virksomhedens bedste også at føre alle aktiviteter over til denne.
Mindre administration er lig mere tid til indtjening.